RATB prezinta: Reintoarcerea taxatoarei 2012

In Transport urban by Iulian Sirbu4 Comments

Anul trecut ma intorceam cu idei din Buenos Aires si credeam ca am descoperit apa calda. In capitala Argentinei sunt 150 de linii de autobuz si fiecare este detinuta de o alta companie [vezi mai multe despre Bs. As. si despre Argentina in prezentarea de aici

In primele zile petrecute in Buenos Aires si apoi in Santiago de Chile am fost uimit de oamenii care asteptau in sir indian, in statii. L-am intrebat pe unul din ei ce asteapta si mi-a raspus senin: autobuzul! Apoi am observat ca atunci cand soseste autobuzul calatorii folosesc pentru urcare numai usa din fata si composteaza imediat biletul sau valideaza cardul. Aceste lucruri se intampla in America de Sud, continent despre care avem impresia ca nu este guvernat de reguli ca si oamenii cu sange latin de acolo fac ce le trece prin cap!

Cand am revenit in tara, in aprilie anul trecut, le-am trimis celor de la RATB un mail in care le prezentam situatia din cele doua capitale sud-americane. Raspunsul lor a fost ca nu se poate implementa asa ceva in Bucuresti. Se pare ca intre timp s-au razgandit, din moment ce in ultimul comunicat anunta ca incepand cu data de 16 iulie a.c. accesul calatorilor in autobuzele liniilor expres 780 si 783 se va face numai pe la prima usa, iar in fiecare autobuz va exista si un controlor, avand dublu rol: monitorizarea validarii cardurilor si oferirea de informatii.

Ai mei mi-au spus ca inainte de ’89 in mijloacele de transport in comun din Bucuresti exista o taxatoare. Se pare ca roata se invarte. Sunt curios cum va fi primit de public acest experiment RATB. Ah, sa nu uit, o sugestie pentru sefii Regiei: sper ca angajatii care va vor reprezenta sa cunoasca minim o limba straina, cum ar fi engleza [dooh!]

Din pacate, controlorii nu vor sta in spatele autobuzului, sa putem face glume gen: “dati banii cardul din mana in mana sa ajunga pana in fund la taxatoare!” 😀

Personal, sunt de acord ca urcarea calatorilor sa se faca numai pe la usa din fata, insa existenta acestui controlor imi da o stare de neliniste. Nu ma intelegeti gresit, eu compostez validez cardul de fiecare data, insa presimt ca vor exista o serie intrega de discutii si parlamentari, negocieri si balcanisme si se va ajunge la situatii de genu’ asta. Tocmai cand eram si noi laudati ca avem metode moderne de plata a calatoriei!

O intrebare pentru cei care locuiesc in alte orase: mai aveti taxatoare in orasul vostru? Si cum se face validarea calatoriei: compostati biletul sau aveti carduri?

Ce parere aveti despre aceasta gaselnita a celor de la RATB? Considerati ca trebuie introdus acest sistem pe toate liniile, pentru a fi stopate astfel calatoriile frauduloase? 

Update: RATB a extins acest program la nivelul intregii retele! In curand, vom avea controlori in fiecare mijloc de transport.

Iulian SirbuRATB prezinta: Reintoarcerea taxatoarei 2012

Comments

  1. Cristian

    In Italia sistemul de validare a calatoriei cu autobuzul este similar celui romanesc. In Firenze o calatorie in schimb este valabila 90 minute si asta deoarece orasul este relativ micut.
    Sunt si blatisti, e drept, dar e extrem de riscant pt ca ATAF (RATB local) lucreaza indeaproape cu Carabinierii. In plus, o amenda e 500€.
    Sunt de acord cu testul RATB insa pt a se vedes concret meritul platii unei calatorii, vor trebui neaparat in viitorul apropiat sa ofere si ceva in schimb cum ar fi banda de urgenta delimitata prin bordura fata de restul benzilor. Din nou comparatie, sunt f multe strazi in firenze cu 2 benzi din care una e galbena; la fel de bine sint strazi cu sens unic, o singura banda si aia dedicata urgentelor.
    Municipalitatea are 2 mari provocari : linia de urgenta si crearea zonelor pietonale in centru , lucru care ca putea fi facut doar dupa extinderea parcarilor subterane.
    Revenind la topicul actual, consider initiativa laudabila dar implementarea e facuta prost pe niste linii pe care era rata cea mai scazuta de blatuti. Implementarea corecta ar fi trebuit sa inceapa cu liniile 139 si 220. Orice om simte slabiciunea celuilalt. Pasi mici. Dar pasii astia trebuiesc facuti in carne vie, sa “sperie” calatorii. Daca face RATB echipa mixta jandarm-controlor pe 220, va fi o reusita proiectul

  2. cezar partheniu

    Inca un exemplu de germanism! Argentina si Chile sunt unele din tarile latine in care caracterul german a “intrat” puternic! In tarile Europei occidentale peste tot am vazut aceasta ordine (tarile nordice, Danemarca, Olanda, Germania, Austria, Marea Britanie). Toti merg cu bilet fiindca asa este cinstit si corect fata de cei care lucra in transportul in comun! Nu exista controlori! Off-topic in Norvegia cand urci in tren ti se verifica biletul si atat. In timpul drumului nu se mai verifica nimic!

    Tocmai ce am fost duminica trecuta in Turda si acolo pe liniile “preorasenesti” exista taxatoare la usa din mijlocul masinii. Indiferent pe unde urci, esti dirijat la taxatoare, platesti biletul si ti se da bon fiscal de la casa de marcat. Taxatoarea iti ofera informatii despre linia respectiva chiar daca gasesti aceste informatii (statii, ore de oprire) afisate la fiecare statie.

    Teoretic in autobuzele de noapte din Bucuresti nu poti urca daca nu ai card si nu validezi. Doar teoretic :(!

    In Turda, Bv, Sb si Cj cel putin se perforeaza sau se marcheaza biletul la aparat. Din cate am circulat prin tara, doar in Bucuresti am vazut carduri in sistemul public de transport.

  3. Anca

    La ultimele calatorii cu autobuzele de noapte (de care m-am cam saturat), soferii s-au apucat sa intrebe calatorii la urcare daca au card. Probabil li s-a spus de “sus” sa traga pasagerii de maneca, avand in vedere ca multi homelesi folosesc masinile gratis, insa tu, care ai si card si bani pe el, te simti cam prost sa fii luat drept “neplatitor”.

    Eu altceva nu inteleg: de ce nu sunt automate de bilete/carduri in fiecare statie ca sa iti poti cumpara un bilet si in loc de asta prefera sa plateasca zeci de angajate care sa stea in gherete de dimineata pana aseara? De ce nu se pot cumpara bilete de la sofer? De ce piuie cardurile alea ca nebunele si nu stii niciodata cum sa le validezi? Si ar mai fi…

Leave a Comment

five × 4 =