Introducere în trenologie

In Cu trenul, Transport feroviar by Iulian Sirbu18 Comments

Haideţi să vă spun un secret: trenul este tot mai popular şi apreciat în afara ţării, dar cum la noi şi sfârşitul lumii vine după 100 de ani, mai trebuie să aşteptăm puţin până vom ajunge şi noi la aceeaşi concluzie. Românul a descoperit de curând mirajul zborului cu avionul low-cost şi are impresia că l-a apucat pe Dumnezeu de un picior. În realitate, nu ştim să călătorim, ne facem de râs cu paporniţele noastre prin aeroporturi, se vede clar că nu este locul nostru acolo! Eu vă propun să redescoperim trenul, acest mijloc de transport atât de familiar, dar pe care l-am renegat foarte rapid şi uşor. Poate nu ne dăm seama acum, dar acest lucru o să ne coste!

DB Service Point in Munich Hauptbahnhof

DB Service Point in Munich Hauptbahnhof

Interior vagon salon clasa 1

Interior vagon salon clasa 1

De ce să mergi (din nou) cu trenul? Câteva răspunsuri rapide:

  • este mijlocul de transport care a revoluţionat călătoriile. Apărut în Anglia începutului de secol XIX, în plină epocă industrială, trenul a fost cel care a făcut posibilă călătoria pentru foarte mulţi oameni. Naveta a apărut o dată cu primele trenuri regulate. Până atunci oamenii călătoreau pe distanţe scurte pe jos, călare sau cu căruţa, iar pe distanţe medii şi lungi cu trăsura (cine îşi permitea) sau cu poştalionul. Apariţia trenurilor a dus la democratizarea călătoriilor. La început, oamenii plecau la drum cu un scop strict, să-şi caute un loc de muncă în oraşele mari sau să meargă la studii. Educaţia a cunoscut o dezvoltare extraordinară în sec XlX şi XX tocmai datorită existenţei trenurilor. Mai apoi, după ce nevoile elementare din piramida lui Maslow au fost satisfăcute, a apărut şi călătoria de plăcere, în scop turistic.
  • este mijlocul de transport cel mai sigur şi cel mai puţin poluant. Cel mai sigur? Da, accidentele feroviare sunt foarte rare şi de regulă pasagerii din interiorul trenului nu sunt vătămaţi, cele mai multe victime sunt în celelalte vehicule implicate în accident. Accidentele în care un tren deraiază sau sunt implicate două sau mai multe trenuri sunt foarte rare.
  • este mijlocul de transport preferat al familiilor regale
  • pe parcursul unei călătorii cu trenul ai acces la o serie de servicii pe care fie nu le găseşti într-un alt mijloc de transport, fie le găseşti la preţuri mari sau în condiţii inferioare. Dintre acestea, amintesc: toaleta. Da, în automobil nu ai toaleta, nici în microbuz, nici în autocar (cel puţin în cele din România, în Brazilia, Argentina şi Chile autocarele aveau toalete). Vagonul bar-bistro şi vagonul restaurant. Şi în alte mijloace de transport poţi lua masa, însă destul de chinuit. În trenurile care au vagon restaurant (sau măcar bar) este o adevărată plăcere să admiri peisajele care se derulează prin faţa ta în timp ce sorbi cu nesaţ dintr-o cafea fără zaţ (rimă intenţionată 😀 ).  Like a boss!
  • ai posibilitatea de a lucra în timpul călătoriei. Poţi termina prezentarea pe care o vei susţine în faţa acţionarilor, poţi scrie un nou articol pentru blog (sau poate pentru cartea pe care o vei publica în curând) şi poţi naviga pe internet (aş vrea să-ţi spun că ai şi wi-fi în trenurile noastre, dar pentru moment va trebui să-ţi aduci stick-ul de internet mobil cu tine)
  • poţi dormi până la destinaţie, la cuşetă sau în vagonul de dormit. Ajungi la destinaţie fresh, gata de întâlnire sau pentru explorarea oraşului!
  • nu există check-in, coadă la bagaje şi nici nu plăteşti taxă pentru bagaj, decât dacă are peste 30 kg (dar cine stă să ţi-l cântărească?)
  • poţi călători cu schiurile sau bicicleta (în anumite trenuri) plătind o sumă mult mai mică decât dacă ai merge cu avionul
Pat in cabina T3, vagon de dormit austriac

Pat in cabina T3, vagon de dormit austriac

Interior vagon pt biciclete

Interior vagon pt biciclete

De ce călătoresc eu cu trenul? Răspunsul e simplu: trenul este mijlocul de transport cel mai potrivit pentru a vedea lumea şi pentru a observa lumea

Tren TerraSur in Rancagua, Chile

Tren TerraSur in Rancagua, Chile

Interior vagon clasa 1, TerraSur, Chile

Interior vagon clasa 1, TerraSur, Chile

Locomotiva Sinaia

Locomotiva Sinaia

Maşina mea din Sinaia :D

Maşina mea din Sinaia :D

Trenul reprezintă societatea umană la scară mai mică. Într-un tren găseşti cam toate clasele sociale: la clasa întâi ai bărbaţi la costum, cu cămaşa apretată, doamne coafate şi copiii răsfăţaţi cu PSP sau iPhone. La clasa a doua poţi găsi ţaranul ardelean faţă în faţă cu cel oltean (prilej de bancuri!). Alături de ei sunt cei care fac naveta, ingineri care au fost în Capitală după vreo diplomă, tineri care merg la interviu. Pe culoare îi găseşti de regulă pe cei care merg cu naşul: studenţi care-şi aduc de acasă mâncarea pentru o săptămână, munţomani şi alcoolici anonimi.

Imediat după ce-a trecut surdo-mutul cu iconiţe şi pixuri în 4 culori, apare şi cel care vinde bere rece, ciocolată şi apă plată. Cred că vânzătorul acesta ar putea concura fără probleme la un concurs de skandenberg, eu aş paria pe el!

Un astfel de spectacol a inspirat mulţi scriitori şi astfel eu am  citit cu plăcere cărţi precum Ocolul Pământului în 80 de zile de Jules Verne, The Old Patagonian Express şi The Great Railway Bazaar de Paul Theroux, Trenul de Paddington de Agatha Christie sau m-am uitat la filme ca The Great Train Robbery. Nu cred că mai trebuie să spun că primul film realizat vreodată este filmat într-o gară –  Sosirea unui tren în La Ciotat de Fraţii Lumiere!

Trei întâmplări de-ale mele din trenuri şi din gări

În 2009, după ce-am coborât de pe Mont Banc, am dormit în faţa gării din Chamonix, alături de doi nemţi şi câţiva spanioli. Atunci am băut cea mai proastă bere din viaţa mea, St. Miguel îi zice, să vă feriţi de ea!

În 2007 eram intr-un tren ce făcea legătura între Veneţia şi Vicenza şi observ la un moment dat  un evreu – să spunem ca era ultraortodox, deşi sunt ignorant în această privinţă şi nu stiu să-i deosebesc – care se ridică şi începe să citească cu voce tare din Talmud sau ce carte sfântă folosesc ei pentru rugaciuni.

Ultima şi poate cea mai tare: vineri făceam live-blogging din trenul Bucureşti – Cluj Napoca. La un moment dat primesc un mesaj pe twitter: se pare că suntem în acelaşi tren. Expeditoarea era Cezara Carteş, alias Chocollat, ne urmăream reciproc pe twitter, dar nu vorbisem prea mult până atunci. Am invitat-o la o cafea în vagonul bar – vagon în care ne aflam amândoi, foarte aproape, dar ne-a luat ceva până am aflat asta! Preţ de câteva ceasuri am stat la poveşti şi am discutat despre câte-n lună şi-n stele! Este prima dată când mă întâlnesc cu cineva în felul acesta şi daţi-mi voie să pun această întâmplare în categoria evenimentelor extraordinare!

Mai vreţi motive? 🙂 Staţi cu ochii pe blog şi abonaţi-vă la articole!

Ieri în blogosfera de turism s-au publicat o serie de articole dedicate mijlacelor de transport preferate. Despre trenuri au mai scris:

şi despre alte mijloace de transport:
P.S. Până şi avioanele sunte dependente de trenuri, nu pot ateriza dacă nu au tren! 😀

Iulian SirbuIntroducere în trenologie

Comments

  1. sorin

    Da! Bun treaba de la p.s.! Dar au un tren de aterizare si merge pe piste betonate sau asfaltate :D, nu pe sine:P

  2. Pingback: Cum sa ne imbunatatim sansele de supravietuire in cazul unui accident cu avionul

  3. Pingback: despre CALATORII, Mijloace de Transport si... TELEPORTARE! |

  4. Cristian Francu

    Ai multe argumente corecte si bine sustinute in favoarea trenului. Aprob si inteleg! 😉
    Insa povestea cu vagonul bar si cu cafeaua alaturi de … Chocollat…este poate cea mai convingatoare! 😉

  5. Pingback: Cea mai bună călătorie începe cu o răsucire a cheii de contact | Bialog

  6. Pingback: Ce fel de transport recomandam turistilor nostri? |

  7. Pingback: Tu cu ce mergi in vacanta? | Travel with a Smile

  8. Pingback: Amintiri feroviare

  9. iordachec

    trenul este un mijloc de transport excesiv de scump. am vrut de curand sa vad cat m-ar costa un city break undeva la Iasi si am ramas cu gura cascata cati bani costa desi e propovaduit ca cel mai ieftin mijloc de transport. nu este, in Romania nu este. vor sa scoata toate pierderile prin putinii calatori care au bun simt si isi platesc biletele.
    cat timp trenul va fi scump low costurile vor triumfa. degeaba vreau eu sa vad Aradul daca ma costa dublu decat trasportul in Catania de exemplu.

    1. Author
      Iulian Sirbu

      Excesiv de scump în comparație cu ce anume?

      Nu cred că o călătorie pană la Arad poate fi comparată cu una pană în Catania. În primul rand, dacă trebuie sa ajungi în Arad, vei merge în Arad, nu in Catania. Cand cauti pur si simplu o destinatie de vacanță, e posibil ca Aradul să piardă bătălia cu Catania, nu zic nu, dar pană la urmă depinde de fiecare în parte.

      În Romania, trenul nu concurează deocamdată cu liniile low-cost, ci cu automobilul personal, cu microbuzele și autocarele.

      Hai să dăm niște cifre, spune te rog cat te costă transportul pană la Iași dus-întors cu trenul și cat cu avionul/microbuzul/autocarul.

      1. iordachec

        eu vorbeam din punct de vedere distanta. daca nu ma crezi fa te tog o simulare Bucuresti-Arad dus intors si apoi o simulare Bucuresti-Milano dus intors pe data de 01.12-02.12 🙂 . tocmai ca Aradul nu pierde batalia fiindca de aia vreau Arad si nu Milano dar e mai la indemana Milano din pct de vedere pret transport. si da-mi voie sa te contrazic, in acest moment trenul concureaza cu mai nimic. e scump, prea scump.

  10. Ioana

    Razi tu razi, Harap Alb, dar nu trenul, ci tot avionul e cel mai sigur mijloc de transport! Si in ultima vreme am tot auzit de trenuri care au avut probleme… p.s. Despre partile frumoase ale avionului discutam data aviatoare, la o bere! 😀

  11. Pingback: Care sunt mijloacele voastre de transport preferate în călătorii?

  12. Pingback: Despre călătorii şi mijloace de transport - Elena Cîrîc

  13. Pingback: How do I bike? | SlowRide

  14. Pingback: Planificarea călătoriei cu avionul | 1001 Călătorii

  15. victor zamfir

    Inspirat P.S.-ul :)))))). Cred ca meriti premiul lunii pentru inspiratie. Keep calm and go on!

Leave a Comment

five × two =