Întâlnirea Turism Market despre travel blogging

In Blogging, Evenimente by Iulian Sirbu9 Comments

Dacă e să fac o retrospectivă a anului 2012, întâlnirile dintre bloggeri au fost cele mai importante evenimente, cam pe acelaşi loc cu călătoriile 🙂 Două dintre ele au fost organizate de mine, în Bucureşti, pe 13 septembrie şi în Cluj-Napoca, pe 3 noiembrie. Echipa Turism Market a organizat o primă întâlnire pentru cititorii lor pe 30 octombrie (am scris despre ea aici), iar pe 5 decembrie a avut loc o întâlnire dedicată bloggerilor de travel. Lista participanţilor poate fi consultată aici.

Nu ştiu cum s-a întâmplat, dar la cele două întâlniri Turism Market de până acum am avut câte un sărbătorit: 30 octombrie a fost ziua lui Florin, iar pe 5 decembrie a fost ziua Carminei, aşa că ne-am delectat cu un tort decorat în ton cu sărbătorile 🙂

foto: Sorin Rusi

Deşi nu am avut mâna ridicată în momentul când Andrada a întrebat cine produce bani din blog, voi scrie totuşi câteva rânduri despre ce s-a discutat la aceasta întâlnire.

Pentru mine, Moș Nicolae a venit în ajun cu următoarele informații pe care fie nu le știam, fie le-am ascultat cu alte urechi:

  • ca blogger (și nu numai) trebuie să știi cine ești, cui te adresezi și ce te face diferit. Eu am încercat să răspund la aceste întrebări aici și profit de ocazie să vă întreb ce ar trebui să păstrez și ce să îmbunătățesc la prezentarea mea și a blogului
  • trebuie să-ți cunoști audiența și să fii consecvent, adică nu poți scrie și pentru cei care călătoresc cu rucsacul în spate și pentru seniorii care cauta oferte pe Costa Brava sau pentru cei care vor să-și petreacă Revelionul în Seychelles. Bineînțeles, dacă ai un blog colectiv cred că poți aborda mai multe nișe, dar cand ești singur și scrii alandala îți pierzi audiența. Sunt şi voi fi ambasadorul nişării, chiar dacă nişa pe care ţi-ai ales-o pare mai amorţită câteodată. Construieşte şi vor veni la tine!
  • e bine să găsim acel ceva care ne diferențiază și să-l scoatem în față. Când cineva ne va copia, piața va reacționa și-l va amenda 🙂
  • Mădălin Măncilă a vorbit ca un om de marketing ce se află și deși și-a ridicat prea mult în văzduh agenția pentru care lucrează a spus două lucruri importante: agențiile au nevoie de conținut, conţinut pe care noi îl putem livra; e conștient de faptul că mulți bloggeri care au început colaborarea cu ParAvion vor colabora și cu alte agenții, e normal și au libertatea să facă acest lucru. Mulți din sală au obiectat cand s-a spus că noi putem colabora doar cu agențiile de turism. Mai sunt și hotelurile și alte unități de cazare, operatorii de transport (din păcate, nu și pe segmentul feroviar), producătorii de echipament şi accesorii necesare unui călător – și aici lista e lungă, începand cu producătorii de îmbrăcăminte și până la cei care produc hands-free sau mașini
  • Razvan Pascu ne-a reamintit că blogul este subiectiv. Foarte subiectiv, aș completa. E bine să nu vă încredeți orbește în tot ce citiți pe blogurile noastre și să ne trageți de manecă dacă observați greșeli. Personal, consider că bloggerul de călătorii are o responsabilitate mare, pentru că scrie despre destinații, mijloace de transport, prezintă trasee și prețuri, deci lucrează cu multe cifre, nu doar cu senzații! Cine prezintă cifrele corecte și le ambalează frumos într-o poveste, are numai de caștigat! 🙂
  • Cristian Francu a spus la un moment dat ca ar fi bine să devenim persoane juridice. Pentru mine n-a venit încă acel moment.
  • Doru Panaitescu, invitatul special, ne-a povestit despre călătoriile și proiectele lui. Am aflat despre modul în care călătorește, despre cate ore și kilometri parcurși se ascund în spatele unei fotografii reușite. Doru a spus la un moment dat că nu toți cei care ne citesc călătoresc la fel ca noi, mulți ne citesc doar pentru că le trezim interesul prin stilul inedit în care călătorim. E bine să facem ceea ce ne place, dar să încercăm să facem și bani din asta. Un alt sfat primit de la el a fost să prezentăm şi partea culinară a unei călătorii, nu doar destinaţiile propriu-zise.

Notă: am fost bucuros să aud cuvintele cu trenul pronunţate de mai toţi cei care au luat cuvântulAșa au mai aflat și ceilați că există un nebun blogger care promovează mersul cu trenul! 🙂 Vă mulţumesc!

De încheiere: după cum se observă, sunt – încă! – în postura de naiv, haiduc sau neînregimentat şi trebuie să recunosc că-mi place! Adică pot scrie tot ce vreau, nu am obligații față de nimeni și nu trebuie să mă cenzurez. Nu știu cat timp voi mai fi în această situaţie, dar uitându-mă în jur, observ că de această libertate se bucură tot mai puţini dintre cei care scriu.

P.S. Apropo de mâini ridicate, vă spun sincer că nu mă aşteptam să văd atâtea mâini pe sus când Doru a întrebat câţi din sală au dormit sub cerul liber! Nu mai ţin minte dacă Narcisa era în sală în momentul respectiv, prin vară îi dădusem ca temă dormitul la bivuac 🙂

Iulian SirbuÎntâlnirea Turism Market despre travel blogging

Comments

  1. Anda

    Fain articolul. Ai sintetizat foarte bine informatiile. Eu n-am incercat pana acum sa dorm sub cerul liber, dar daca voi fi nevoita, nu o sa ma plang prea mult si o s-o fac si pe asta, mai ales daca e asa de interesanta experienta!:D

    Si nu esti nebun, bravo pentru ca promovezi trenul, este si mijlocul meu preferat de locomotie. Din pacate, ma deranjeaza un singur lucru, de fapt doua, la trenul din Romania: 1-ca e destul de scump; 2-ca nu acopera un traseu mai larg. Sunt multe zone faine in tara in care nu poti ajunge doar cu trenul, din pacate.

  2. Madalin

    Am incercat sa dau exemple din propria experienta iar aceasta se confunda cu brandurile pe care le reprezint. Poate de aici ideea ca am ridicat in vazduh agentia la care lucrez:). Si DA job-ul meu e sa ridic in vazduh:)

  3. Pingback: Intalnire despre travel blogging in Ajun de Mos Nicolae |

  4. Dan

    Salut! Interesante precizările. Dar e trist ce spui legat de faptul că unii se cenzurează și nu mai au libertatea de a scrie ce vor. Probabil pentru că atunci când te duci într-un press trip cu o agenție nu poți să scrii și despre minusuri. Și am văzut multe bloguri care au început bine, cu articole creative, pentru ca apoi să inunde piața cu diverse promouri. Apropo, câți au ridicat mâna când s-a întrebat cine câștigă bani din blog? Și cam cât se caștigă de sunt unii nevoiți să accepte cenzura?

    Pe de altă parte, deși sunt de acord cu conceptul de nișare, cred că în România nu se aplică. Cred că nu sunt mai mult de 20-30 de bloguri cu un volum mare de trafic și atunci nu cred că poți vorbi de o suprasaturare a pieței. Plus că dacă există deja un blog pe o anumită nișă, asta nu înseamnă automat că nu mai e loc și de un altul. Poate că asta e impresia pe care vor să o lase unii bloggeri pentru a-și proteja domeniul lor. Spre exemplu, dacă ideea ta cu blogul despre călătorii cu trenul este excelentă, asta nu înseamnă că altcineva nu poate să o apuce pe același drum venind cu alte informații etc. (Apropo, cred că ești printre puținii care au într-adevăr o nișă. Am văzut că blogurile cu trafic mare sunt generaliste de-a dreptul, merg pe principiul scriem orice, oricum)

    Gândește-te că doi oameni care merg în aceeași excursie, pot trece prin experiențe diferite, pot vedea lucruri diferite și pot avea abordări diferite. Și pot scrie pe bloguri diferite 🙂

    Toate bune!

  5. Pingback: Aeronavele A380 China Southern Airlines vor concura cu trenurile în China | Airlines Travel

Leave a Comment

4 × 3 =